AKTUÁLIS


A megszépítő tokaji

Budaházy Péter a Helia-D többségi tulajdonosaként megvette a tolcsvai Dessewffy kiskastélyt és a gyógynövényeken alapuló kozmetikai és turisztikai centrumot hozott létre a szépen felújított reneszánsz-barokk épületben.
Írta: Tompa Imre


Emlékszem (sajnos), hogy jóformán egyetlen modern vonalvezetésű és megjelenésű, a nyugati cuccokra hajazó kozmetikum volt a hanyatló kádárizmusban: a Helia-D. A Helia név a napistenre (Héliosz) vezethető vissza, pontosabban a nap mozgását követő, a napba reménytelenül szerelmes, végül napraforgóvá változó leány nevére (Heliantus). Merthogy a termék alapja a napraforgó szára, amiből annó, a hetvenes évek vége felé egy ilyen szigethalmi bosziféle füves néni készített egy arcápolót, zarándokoltak hozzá a népek, a termékre a Biogal is áldását adta, és ’81 karácsonyán már lehetett Helia-D-t tenni a fa alá, a D a debreceni Biogalra utal, ma már érthetetlen, de jól hangzik. A Biogal analízise kiderítette, hogy a napvirágot a szárában lévő, a fehérjeszintézist serkentő auxin teszi képessé a szépséges és hétköznapi növénykét arra, hogy forgassa a nagy fejét, a napot követvén.


Fotó: Teszár Ákos


A Helia-D név nagyon jól csengő, bevett, működő márkává vált. És annyi idő még nem telt el, hogy elfelejtsék, a hullámvölgy idején is megmaradt a lojális vásárlók egy része, akik most boldogan térnek vissza egy olyan világszínvonalú termékhez, ami teljesen magyar. Ez nem csak érzelmi kérdés: a kozmetikai piacon (is) döntő a jó QPR, mint a borpiacon: azaz a minőség/ár arány. A garantáltan jó minőségű Hélia-kozmetikumok olcsóbbak, mint a flancos világmárkák, és ma már az ugyancsak Budaházy tulajdonát képező Fabulon is gazdagítja az állandóan fejlődő termékpalettát.

A Helia-D piacvezető termékcsalád volt a nyolcvanas években jelentős, 50% körüli exporttal, azok közé a cuccok közé tartozott, melyek már a rendszerváltás előtt rendszert váltottak, a bombanős reklámflm briliáns szlogennel csábította a hölgyvásárlókat („Csak a ráncait vesztheti”). A rendszerváltás után piacvásárlási céllal befalta egy multi, de nem csinált vele semmit, elengedte, nem támogatta, mint nemzetközi márkát, 2004-ben meg is vált a márkától, ekkor a hajdan több, mint 100 termékből már csak négy hidratáló krém maradt meg, ekkor vásárolja meg Budaházy Péter közgazdász és befektetési bankár, és az általa összehozott konzorcium, nekilátva a piac újjáépítésének is a termékfejlesztésnek. Nem kis kihívás ám az iszonyatos pénzek fölött diszponáló, évtizedek óta bevezetett világmárkák piacán érvényesülni, de a Helia-D revitalizálása sikeresnek tűnik, a Helia név megint szép lett: ismét száz fölött jár a termékek száma, felük a lakossági szegmensben megy el és intenzíven fejlesztenek-kutatnak a professzionális szegmensben is, tehát a kozmetikusoknak is készítenek termékeket.

A termékfejlesztési stratégia része a tokaji aszús hidratáló krém is, ez a szigorúan külsőleg használandó, gyorsan felszívódó, 24 órás krém, melyben eszencia mellett szőlőmagolaj és egyéb természetes összetevők találhatók. Készül aszúval szappan is, Mádi Mátka név alatt. Ezek a sikeres innovációk abba a trendbe illeszkednek, ami a könnyedebb és gyorsabban felszívódó hidratálókat keresi, kicsit a gyorsuló időben, az utóbbi években divatossá váló, a piacot domináló könnyed, jó ivású borokhoz hasonlatosan…


Fotó: Teszár Ákos


A márkaépítés része a tolcsvai Herba-kastély is. A többi tokaji községhez hasonlóan a kócos Tolcsván, ahol a keleties utcaképek közül kiragyog két-három szédületes régi kastélyépület. A Helia megvette a Dessewffy-kúriát, azaz a Bónis-Szirmay-Desseffwy kiskastélyt 2010-ben, szépen rendbe hozta és 2016-ban megnyitotta, tulajdonképpen egy monumentális szépségszalonná változtatva harmonikus szépségű épületet, megőrizve régies, barokkos és háború előtti jegyeit és rekvizitumait. Maga a barokk épület is gyönyörű, de ki van állítva a későreneszánsz kúriának a makettje is, amit annó átépítettek, az legalább ilyen látványos lehetett. Az egész komplexumot belengi a gyógynövények jelenléte és illata, a kúria előtti díszkert 24 bemutató-ágyásában megcsodálhatók azoknak a gyógynövényeknek a mintái, melyeket felhasználnak a kozmetikumaikhoz, ugyan ezek a virágok díszítik a Budaházy-borok címkéit is. A folyamatosan nyitva tartó Herba-kastélyban nemcsak kezelések vannak, gyógynövényturisztikai bemutató központnak hívják, ahol mindenféle rendezvényeket szerveznek és a központ részt vesz a régió közösségi és kulturális életében is.

A gyógynövény turisztikai központ a gyógynövényeken kívül a bemutatja az illóolajok lepárlását, mely egy, a pálinkafőzőhöz kísértetiesen hasonlító, otthonosan ismerős vörösréz lepárlón történik. Interaktív eszközökkel és tanfolyamokon mutatja be a helyi gyógynövényeket, csoportos kurzusokat tart arról is, miképp kell kézműves kozmetikumokat készíteni, valamint masszázst és kozmetikai kezeléseket biztosít gyógynövény alapú készítmények felhasználásával. Bőrgyógyász szakorvos végzi az orvosi kozmetológiai beavatkozásokat, valamint gyermek kézműves programokat és borkóstolást is tart hideg- és melegkonyhai kínálattal, hogy a gyerekek és apa is ellegyenek, amíg anyát szervízelik a központban. Vendégeket úgy rekrutálnak, hogy megjelennek az olyan rendezvényeken, mint a Furmint Február, aktívan használják a közösségi médiát, és főleg, hogy kapcsolatban állnak a borvidék összes szállodájával és vendéglátóhelyével, akik örülnek, hogy ilyen színvonalú program-alternatívát ajánlhatnak a saját vendégeiknek. A kúria gyönyörűen felújított termeiben pedig kiállításon mutatja be a magyar kozmetikumok meglepően impozáns történetét, középpontjában a Baeder családdal, ők találták ki a máig élő Caola szuperbrandet, és fantasztikus gyógynövénykönyvtára van, kávézójában pedig remek Budaházy-borokat kóstolhatunk.


« Vissza az előző oldalra

BORIGO ONLINE - Minden jog fenntartva 2013