HÍRSZÜRET


The Wall Street Journal : A tokaji a "tuti"

A lap online kiadása magasztalta az egekig a száraz tokaji borokat a minap, világszínvonalunak nevezve azokat, külön kiemelve Szepsy Istvánt. A cikket Tokajban keltezték...


A fotókkal illusztrált írás szerint a sok kollégája által Magyarország vezető borászának tekintett Szepsy István volt az, aki szakítva a hagyományokkal 2000-ben áttörést ért el. Segített új fejezetet nyitni a nagy hagyományokkal rendelkező magyar bortermesztés történetében: kiváló minőségű száraz bort állított elő.

A mennyei zamatú mézédes tokaji aszú legalább a 17. század óta különleges helyet biztosít az északkelet-magyarországi régiónak. A tokaji aszú a világ egyik leghíresebb édes bora, amelyből egy-egy palack időnként több száz dollárért kel el.

Szepsy István családja 500 év óta foglalkozik aszú előállításával, az első száraz bora ezért is keltett nagy figyelmet. Akik megkóstolták, azt mondták, hogy a testes borban a meghatározó körte és alma íz, valamint a markáns ásványosság és savtartalom egyensúlyban van és frissítő hatású. "Meglepődtem, milyen bor sikeredett" - mondta a most 58 éves Szepsy István, hozzátéve, a minőségre koncentráltak, s el is érték.

Csaknem egy évtizeddel áttörése után a mintegy 600 tokaji borászatból már körülbelül 20 állít elő minőségi száraz fehér borokat, amelyeket egyre nagyobb mennyiségben exportálnak például az Egyesült Államokba és Japánba, London és más városok vezető éttermeinek borkínálatában jelennek meg.

Molnár Péter, a Patricius Borház ügyvezető igazgatója azt mondta, Szepsy István segített megmutatni, hogy Tokaj jó száraz bor előállítására is képes az édes borok mellett.

Szepsy István 2003-ban saját márkát alapított és ma már tíz különféle száraz bort kínál, boreladásainak majdnem 60 százalékát száraz borok teszik ki.

A The Wall Street Journal arról is írt, hogy a jó minőségű száraz borok gyártását az is elősegítette, hogy az utóbbi években világszerte visszaesett az édes borok, köztük az aszú iránti kereslet. Ronan Laborde, a bordói Chateau Clinet vezérigazgatója elmondta, hogy az édes borok piaca az elmúlt két évtizedben megváltozott. Cége tulajdonában van a tokaji Chateau Pajzos és a Chateau Megyer borászat. "Nyitnunk kellett a száraz borok felé, de jó minőségre törekedtünk, fogyasztóink a külföldi piacokon egyre igényesebbek" - mondta.

Mint az amerikai üzleti lap megjegyezte, a tokaji borvidék néhány leghíresebb birtoka külföldi, többnyire francia befektetők kezében van, az értékesítés szempontjából piacvezető borászat azonban brit tulajdonban van.

(forrásunk a Népszava Online)


« Vissza az előző oldalra

BORIGO ONLINE - Minden jog fenntartva 2013